Kjøtt var et band i pønkens barndom. Kjøtt var mer enn musikk; de var kulturell energi og provoserende tekster. Deres arv lever fremdeles – etter at de forlot scenen.
Kjøtt var et banebrytende punkband fra Oslo som kom inn på scenen i 1979. Med sin intense energi og kompromissløse stil, representerte de en viktig del av motkulturen på slutten av 1970-tallet og tidlig på 1980-tallet. Det gjorde dem til en av de mest markante i norsk rockehistorie.
Dårlig Karma
Kjøtt begynte først under navnet Dårlig Karma i januar 1979, med Helge Gaarder på vokal og Erik Aasheim på gitar. Bandet fikk fart da Michael Krohn, en ung og energisk trommeslager ble med. Sammen satte de sitt preg på norsk punk. Navnet ble da endret til Kjøtt. Oppkalt etter deres egen låt «Flue» handler om rødt kjøtt og at han er sperret inne i et rom med tre tusen fluer.
Les mer fra Riksjournalen: En tidsreise til Kalvøyafestivalens glansdager
Kjøtt var kjent for sine korte, skarpe låter som kastet et aggressivt lys på mørkere hjørner. Deres musikk var direkte og ubarmhjertig, med tekster som utfordret og ga uttrykk for en generasjon i opprør. Deres første single, «Et nytt og bedre liv!» fra 1979. Den handler om en som i morra skal starte et nytt og bedre liv, kjøpe seg en kniv og for ta sitt eget liv. Den slo igjennom og gav Kjøtt et navn. Året etter kom de ut med en EP, den het «Kjøtt». Den ble senere kåret til det fjerde beste norske albumet noensinne av Morgenbladet i 2011.
Skiva innehold klassiske låter som «Nå vil jeg ikke leke med teitinger mer», nå skal jeg sladre til papp, at mamma driver hor med anarkistene som bor bak den nedlagte sjappa. Her kommer de på løpende bånd, «Kloning», nå klør det i hele røret, nå vil jeg ut på kjøret. Eller «Jeg vil bli som Jesus», gå i hvite klær med en glorie rundt hue, så ser alle hvem jeg er. Og «Mannen på taket», han som skøyt i ro og mak, alle barna som kom fra skolen, han ville ha et kick, og det tror jeg han nok fikk, da han ble satt i den elektriske stolen.
Kjøtt forlot pønken for new wave
Deres neste utgivelse kom 1981 og het «Op». Da var det Hege Gaarder som tok ledelsen. Michael Krohns ville pønk ble lagt på hylla. Kjøtt ble en eksperimentell blanding av kunstrock og new wave. «Op» ble godt mottatt av det etablerte og anerkjent for sin innovative tilnærming, de mente at utgivelsen markerte et høydepunkt i bandets karriere.
Men innad var ikke stemmingen så rosenrød. Gaarder og Krohn utviklet samarbeidsproblemer. Det endte med at de skilte lag. Til tross for deres suksess, ble Kjøtt oppløst i 1982. Helge Gaarder og resten av bandet startet Montasje og etter hvert etablerte han Cirkus Modern med Ola Snortheim og Jørn Christensen fra De Press.
Michael Krohn derimot gikk videre og startet Raga Rockers.
Raga Rockers på lillejulaften, og dryppende feit ribbe på julaften