Ideen fra Sverige, selvfølgelig.
For å spare kundene for penger, var de blå-hvite varene blå-hvite med en enkel tekst – slik som sjokolade eller tannkrem. Kundene skulle få det billig uten utgifter til merkevarebygging, emballasje og reklame. De ble utplasser på S-laget. De skulle ikke ha fristende navn slik som Coca Cola, men heller et beskrivende som «leskedrikk».
Kampanjen tenkte ut at fravær av brands og kjedelig emballasje skulle tiltrekke kunder. Prisen var tydelig påskrevet skulle være lik i alle butikkene – de ikke skulle konkurrere. Som et boltverk mot den moderne konsumerismen. S-Laget var en kooperasjonen så på konkurranse som en skadelig og unaturlig samfunnsutvikling. De fremstilte de blå-hvite varene «som et forbrukerpolitisk tiltak av første rang»
Penger ble brukt på lanseringen og de fikk også en stor mediedekning. Dette førte til et høyt salg i starten. Faktisk bedre enn spådommene. Men så forsvant kundene.
Dernest forsvant de blå-hvite varene etter noen år med en påfallende stillhet.
Riksjournalen trenger dine skriveferdigheter.
Ta deg sammen – få minnene dine ned på papiret.
Send de til: kontakt@riksjournalen.no