Pizza Grandiosa er en av Norges mest populære matvarer. Den har blitt produsert i Norge siden 1980, og er blitt en nasjonal kjærlighet.
Pizza var et forholdsvis eksotisk fenomen i Norge da Grandiosa ble lansert. Dypfryst pizza ble sett på som mat for spesielt interesserte. Grandiosa ble raskt populær blant barn og unge, og salget økte jevnt og trutt gjennom 1980-årene. I dag er Grandiosa Norges mest solgte frossenpizza, og har vært det siden 1993.
Ny matvare i Norge
Grandiosa ble opprinnelig utviklet av Nora Industrier, som i dag er en del av Orkla. Den ble lansert 11. februar 1980, og var på den tiden en relativt ny matvare i Norge. Grandiosa ble sett på som en luksusvare, og kostet 12,90 kroner.
Utviklingen av Grandiosa forgikk i Brumunddal, der Nora hadde prøvekjøkkenet sitt. Kokk og produktutvikler Ruth Romskaug fikk i oppdrag å utvikle retten og tilpasse den norske forhold. Hun brukte en blanding av norsk og italiensk inspirasjon, og Grandiosa ble en suksess.
En smakfull pizza
Grandiosas suksess skyldes flere faktorer. For det første er pizza en populær matvare i Norge. For det andre er Grandiosa en relativt rimelig pizza, og derfor tilgjengelig for alle. For det tredje er Grandiosa en smakfull pizza, med en unik og hemmelig oppskrift.
Grandiosa har også vært en dyktig markedsfører, og lansert i flere nye varianter opp gjennom årene. I dag er Grandiosa tilgjengelig i over 20 ulike smaker.
Betydning for norsk matkultur
Grandiosa har hatt en stor betydning for norsk matkultur. Pizzaen har gjort pizza til en vanlig rett i Norge, og har bidratt til å gjøre norsk mat mer internasjonal. Grandiosa er også blitt en del av norsk identitet, og er en gjenganger i norsk humor og populærkultur.
Grandiosa er en viktig del av norsk kultur. Den er en populær matvare som har vært med på å forme norsk matkultur.