Den trendy dunjakken fra The North Face, som nylig tok sosiale medier med storm, møter nå motbør fra unge kjøpere. Etter å ha vært en ettertraktet motegjenstand, hevder flere at jakken nå ødelegger antrekkene deres.
– Jeg elsket jakken min før, men nå føler jeg at den ødelegger ethvert antrekk, sa influenseren Ella Bunting på TikTok.
Mote eller praktisk plagg?
Den populære Nuptse-jakken, som selges for rundt 300 dollar, har blitt et symbol på vintermoten, men noen brukere mener hypen har gått for langt. TikTok-brukeren Reina Dombrovska delte lignende frustrasjon i en video som har fått over 18 millioner visninger, rapporterer New York Post.
– Det er en fin jakke, men jeg klarer ikke å finne ut hvordan jeg skal style den, skrev hun i kommentarfeltet.
Flere brukere har begynt å fjerne North Face-logoen fra jakkene for å unngå å se ut som «alle andre».
– Da lillesøsteren min på 12 sa at hun ville ha en, skjønte jeg at det var på tide å pakke den bort, kommenterte Dombrovska.
Trendene snur raskt
Bare for noen uker siden jublet kjøpere over å ha fått tak i jakken, og enkelte mente de hadde «vunnet i lotto» ved å sikre seg den populære modellen. Til og med Kim Kardashian lanserte en begrenset kolleksjon i samarbeid med sitt merke SKIMS og The North Face, som raskt ble utsolgt.
Men nå forsøker brukere å presse ned jakken for å redusere den puffede looken, mens andre ser etter alternativer fra merker som Aritzia, Uniqlo og Carhartt.
Eksperter advarer mot kortvarige trender
Motespesialist og innholdsskaper Natalie, som bor i New York, mener jakken er et klassisk plagg, men advarer unge mot å følge trendplagg blindt.
– Når en trend når sitt høydepunkt, vil folk like den en stund, men så blir de lei den. Vi ser det gang på gang, forklarte hun.
Hun påpekte at jakken er å se overalt i byen, fra skoleelever til kontoransatte på Manhattan.
Til tross for kritikken mener enkelte at jakken fortsatt har sin funksjon.
– North Face er ikke ment for mote, det er ment for å holde deg varm i ekstrem kulde, kommenterte en bruker på TikTok.