Dette er tredje publisering i Riksjournalen av samling av klagebrev der mottaker blir lurt trill rundt og tar klagen seriøst. Brevene ble først utstilt på Galleri 69 på Grünerløkka Lufthavn i 2004 og utgitt i bokform i 2008 under tittelen «Ugler i mosen».
Alle brevene tar utgangspunkt i et ordtak, som for eksempel ugler i mosen. Der blir det klaget over en tegning av en ugle i potetmosen, som selvfølgelig avsender hevder er en sabotasje – her må det være ugler i mosen?
Eller en kikkert der man ikke ser skogen for bare trær. For å ikke snakke om den hysteriske klagen på morra-brødet som var helt stivt. Det var helt umulig å benytte til sitt egentlige formål, primært sett. Så klage på kosten som knakk da han skulle feie for egen dør, eller lampa som var så høy på pæra.
MORGENSTUND HAR GULL I MUNN
Kaffehuset Friele AS
Postboks 175
5852 Bergen
Til avdelingen for: Reklamasjonsekretiatkontoret
KLAGE PÅ EMBALLASJEBITER I KAFFEPAKKEN
I lang tid har jeg drukket deres utmerkede kokekaffe, krone gull.
Morgentiden er en stille stund der jeg i ro før dagens stress koser meg med Aftenposten og 2 kopper gull kaffe. Hver morgen bruker jeg en stund til å konsentrere meg om dagens oppgaver, da gir gull kaffen meg det jeg trenger til å være forberedt til dagens gjøremål. Men forleden skjedde det noe som har fått meg til å få en alvorlig aversjon mot deres produkter. Jeg kikker sjelden eller aldri opp i koppen før jeg drikker, så mye stolte jeg på deres produkt, men nå vet jeg bedre. Den morgenen kjente jeg umiddelbart noen fremmedlegemer i munnen og en ubehagelig og sterk ising i mine almangam plomberinger. Jeg stormet inn på toalettet og tømte munnen i avtredet, og da så jeg det. Det var gullbiter som hadde kommet i min munn. Selv om jeg skylte munnen min lenge fortsatte verkingen i plomberingene og tilslutt var det ingen vei utenom. Jeg måtte ringe til min arbeidsplass og sykemelde meg på grunn av at deres produkt krone kaffe gull hadde gitt meg smerte i munnen. Aldri før har jeg fått en slik smertefull reaksjon i mine tenner etter at fragmenter av deres gullemballasje kom inn i min munn. Jeg forventer at dere skal ta min henvendelse alvorlig og kreve at produksjonsavdelingen strammer inn sikkerhetsrutinene. Senere på dagen da verkingen ikke gikk over tok jeg kontakt med min tannlege, han rådet meg til å fjerne almangamen, vel det høres ut som en løsning bortsett fra kostnadene. Jeg har vurdert hans forslag som det eneste fornuftige for å fjerne isingen i tennene, en lidelse som deres produkt har tilført meg.
Av den fornuftige grunn skal dere refundere mine utgifter til tannbehandling. Jeg forventer et raskt og positivt svar slik at jeg kan få behandling for mine lidelser umiddelbart.
Ønske om god bedring
Nikolai Meyer
NIKOLAI MEYER
Markveien 58
0550 Oslo
KLAGE PÅ EMBALLASJEBITER I KAFFEPAKKEN
Vi viser til Deres brev for en tid tilbake. Vi må tilstå at det er første gang vi har fått en reklamasjon av dette slag. Slik vi forstår det har De altså fått fragmenter av vår kaffeembalasje i munnen sammen med kaffen. Dette har i sin tur ført til verking i tannplomberinger. Vår produksjonsprosess er et lukket system. Fra råkaffen blandes og brennes til den ferdige brente kaffen males og pakkes i gasstette poser, befinner kaffen seg i et lukket rørsystem. Vi har derfor vanskelig for å forstå at kaffeemballasje skal ha kunnet komme opp i kaffeposen fra vår hånd. En mulighet er selvfølgelig at en bit av emballasjen har løsnet i forbindelse med åpning av kaffeposen.
For øvrig er vår emballasje et 3-lags laminat, godkjent for bruk til næringsmidler. Vi vil be om en uttalelse fra Odontologisk Institutt, og kommer tilbake med et utfyllende svar.
Med vennlig hilsen
For KAFFEHUSET FRIELE AS
Merkevaresjef
Kaffehuset Friele AS Postboks 175 5852 Bergen
NIKOLAI MEYER
Markveien 58
0550 Oslo
KLAGE PÅ EMBALLASJEBITER I KAFFEPAKKEN
Vi viser til vår tidligere korrespondanse i denne sak. Vi har nå vært i kontakt med en professor på Odontologisk Institutt i Bergen. Han uttaler at det å tygge på såkalt «sølvpapir» kan gi ubehag lokalt i den aktuelle tann. I vår emballasje er det metalliserende forstøvningslaget innbakt i plastlaminat. Det er således ikke mulig å få dette ubehaget fra vår folie. Professoren sier videre at en sprekk i en tann kan øke et slikt ubehag. Det å tygge på noe hardt, kan også gi en sprekk i en tann og et ubehag som fører til at man må skifte plombering. Vår emballasje kan ikke medføre en slik sprekkdannelse i en tann.
På den bakgrunn kan vi ikke se at det å tygge på biter av vår emballasje kan være årsaken til ditt tannubehag.
Med vennlig hilsen
For KAFFEHUSET FRIELE AS
RENT MEL I POSEN
Nikolai Meyer
Markveien 58
0550 OSLO
NORGESMØLLENE AS
Postboks 293 Nesttun
5853 Bergen
GROV KRITIKK TIL KUNDEKONTAKT
Jeg kjøpte en 1 kg siktet hvetemel fra deres urene fabrikk og det med rett kan jeg si. Som bevis kan jeg henvise til vedlagt skitt. At det går an å selge melposer med ulumskheter trodde jeg hørte fortiden til, tenk det er over 40 år siden månelandingen og Norgesmøllene AS fremdeles selger pakninger med urent mel.
Kravet mitt er enkelt, dere gir meg akseptabel tort og svie og jeg unnlater og forfølge saken videre, fornuftig ikke sant, for begge parter?
Fra
Nikolai Meyer
…Se vedlegg i plastposen!
NORGESMØLLENE AS
Postboks 293 Nesttun
5853 Bergen
Nikolai Meyer
Markveien 58
0550 OSLO
BEKREFTELSE PÅ MOTTATT PRØVE
Vi beklager det inntrufne, men vi skal komme tilbake til saken når den er nærmere undersøkt. Undersøkelsen gjelder fremmedlegemer i vare 500101 Hvetemel siktet 78 % 10×1 kg og saken er registrert hos oss med referanse M 589 -2004
Med hilsen Norgesmøllene AS
NORGESMØLLENE AS Postboks 293 Nesttun 5853 Bergen
NORGESMØLLENE AS
Postboks 293 Nesttun
5853 Bergen
Nikolai Meyer
Markveien 58
0550 OSLO
REKLAMASJON PÅ HVETEMEL 1 KG
Viser til brev og prøve.
Laboratoriet har behandlet saken:
Det ser ut for oss at det er en avleiring av ulike fibre i prøven. I maleprosessen gjennomgår melet en sikteprosess. I siktene er det noen sikteklosser for å unngå klumper i melet. Det er ikke uvanlig at sikteklossene avgir fibre som avleires og når disse sklir av, kan dette
komme i melet. Dette kontrolleres jevnlig. Vi vil innskjerpe våre rutiner, og vil tilby deg kroner 350,- i kompensasjon for tort og svie. Vi beklager det inntrufne. Vi setter pris på at De tok kontakt med oss i denne saken, dette er viktig for oss for at vi hele tiden skal kunne forbedre oss. For at vi skal kunne overføre penger til din konto, vil vi be om at De tar kontakt.
Med vennlig hilsen for NORGESMØLLENE
Markedssjef Dagligvare
NORGESMØLLENE AS Postboks 293 Nesttun 5853 Bergen
HØY PÅ PÆRA
VEGGLAMPEN FLABB
Nikolai Meyer
Markveien 58
0550 Oslo
IKEA NORGE
Nesbruveien 40
1396 Billingstad
Reklamasjon og forbruker divisjonen
KLAGE PÅ VEGGLAMPEN FLABB
Jeg har handlet nesten hele mitt hus og store deler av min hytte i deres butikk på Billingstad, eller er det Slependen det heter. Vel nok om det og over til min henvendelse. Det har seg slik at min fraskilte kone handlet vegglampen FLABB til vår felles sønns soverom og jeg som er mest praktisk tok på meg oppgaven til å montere lampen. Montering gikk ikke, pæren var for høy. Eller var skjermen til FLABB for kort. I alle tilfelle passet ikke disse modulene. Min teori er at pæren var for høy for FLABB, den virket og oppførte seg i alle fall for høy. Med mye prøving og feiling er jeg bestemt og sikker i min påstand at pæren var for høy, ikke lampen for lav. På dette grunnlag krever jeg å få byttet varen til en annen vare som har
tilsvarende pris slik at jeg kan fullføre oppsett av lampen på vår sønns nye soverom.
Jeg håper å få et positivt svar snarest, jeg er tross alt en trofast kunde.
Avventende hilsen
Nikolai Meyer
NIKOLAI MEYER
Markveien 58
0550 Oslo
VEDR. BYTTING AV VAREN FLABB VEGGLAMPE.
Vi viser til Deres henvendelse per brev vedrørende feilproduksjon på FLABB Vegglampe.Vi vil med dette brev meddele Dem av IKEA tilbyr Deg en tilgodelapp på varens beløp. Vennligst ta med hele varen og henvend deg til vår avdeling Bytt & Retur.
Med vennlig hilsen
For IKEA AS
Servise Adm. Saksbehandler
IKEA NORGE Nesbruveien 40 1396 Billingstad
Fattig Kunstner er en snart rik og berømt kunstnersjel som kan uttrykke det uutrykkelige, men har ennå til gode å slå igjennom
Han er en lovende kunstner som har møtt mye motgang, men om man vokser på motgang. Om så virkelig er tilfelle, er Fattig kunstner meget utvokst, han har nemlig erfart både òg og enten eller.
Location: Grünerløkka, Oslo Norway
About: Ubemidlet kunstner søker rikdom
Personal information: Blakk, deprimert, ensom og sulten
Personal interests: Liker status og penger
Description: Snart rik og berømt kunstner i slummen er på søken etter
penger og venner med penger. Minstekravet er at de har jobb og leilighet,
samt gavmildhet
Biography: Selvlært kunstner som har forsøkt mye med vekslende hell, har
forsøkt studie, men har selvfølgelig ikke avlagt noen eksamen.
Awards: Utfylles fortløpende når den tid endelig kommer
Favorite Books: Also sprach Zarathustra – Friedrich Nietzsche, Il principe –
Niccolò Machiavelli.
Som kunstner kan han beskrives med to ord: Fantasirik og Impulsiv!